Blog Jan Koning over sportblessures

Schokdemper
Iedereen die mijn zwartkomische schelmenbiografie, Zijwind, heeft gelezen, weet dat ik heel wat lichaamsdelen heb beschadigd. Mijn enkel spant echter de kroon. Liefst zes keer heb ik mijn enkelbanden in- of afgescheurd en het meest toegetakelde deel van mijn lichaam is ook een keer gebroken. Op een gegeven ogenblik was mijn enkel er zo erg aan toe dat ik bij het uitstappen van de auto mijn enkelbanden scheurde. Een operatie was nodig om de boel in te korten en hierdoor kan ik mezelf weer enigszins pijnvrij voortbewegen. Het gekraak bij iedere keer dat ik opsta en het feit dat ik nooit meer zonder enkelbrace zal kunnen sporten, zullen we het verder niet over hebben. 

Enkels, begin me er niet over. Een topturnster van weleer (en huidig topcoach) vertelde me ook een ‘leuk’ verhaal. “Blessures? Heb je even?”, lachte ze me toe. “Zelf heb ik aardig wat bezeerd tijdens mijn carrière en als coach zie ik ook meer blessures voorbij komen dan me lief is.”

Training
Wanneer ik haar vraag naar de meest voorkomende blessure heeft ze het antwoord direct paraat. “Verstuikte enkels of gescheurde enkelbanden”, vertelt ze. “De enkels hebben het bij het turnen het zwaarste te verduren. Iedere landing en afsprong komt er weer een enorme kracht vrij die opgevangen wordt door de enkels. Het zijn de schokdempers van ons lichaam.” 

Wanneer de landing correct wordt uitgevoerd, is de kracht al enorm, maar wanneer deze iets afwijkt, is het leed vaak niet te overzien. “We trainen dagelijks op de landing en afsprong, maar kunnen niet voorkomen dat er af en toe iemand verkeerd uitkomt. Met alle gevolgen van dien. Wat ze er tegen kunnen doen? Veel trainen”, lacht ze. “Maar wat ik ook vaak adviseer, is om even te bellen met Bill en het team van Podobrace. Daar hebben ze de beste sporttape, kinesiotape , steunzolen, compressiekousen, hielspoor oplossingen en braces in alle soorten en maten die de enkels extra steun geven om de vele klappen op te vangen.”

Ondersteuning
De braces waar de topturnster en huidig topcoach het over heeft, zijn de Novamed enkelbraces. Deze komen er in verschillende uitvoeringen variërend van beschermingsniveau 1 (voor lichte enkelproblematiek) tot –niveau 3 (voor zware enkelklachten). “Dat is zo fijn aan Podobrace”, gaat ze verder. “Ze hebben alles in het assortiment. Daarom adviseer ik mijn pupillen altijd om contact met ze op te nemen of een kijkje te nemen op de website.”

Jan Koning (freelance Journalist en auteur Zijwind).  

Sponsors

QR donatie